Kundestudie

Bauhaus

BAUHAUS ønsket å skape et onlinemiljø som skulle tilpasses både B2C- og B2B-kunder, og som hadde virtuelle verktøy som skulle gjøre det enklere å handle. Vaimo løste dette ved å bygge tilpassede funksjoner på BAUHAUS sin nettside, blant annet separate prototyper for guider som veiledet kunden så de kunne ta de rette valgene for det valgte prosjektet.

Utfordringen

Før mai 2011 var BAUHAUS Sveriges tilstedeværelse på nettet begrenset til en produktkatalog uten muligheter for kjøp. I begynnelsen av 2012 besluttet BAUHAUS å åpne opp for både B2B- og B2C-kunder på nett, gjennom en oppdatert nettsisde som skulle håndtere en enorm mengde med produkter og attributter, samt ha en høy grad av kompleksitet. BAUHAUS ville ha en stabil og responsiv e-handelsplattform som tillot å tilpasse alt, med førsteklasses integrasjonskapasitet for lagerhåndteringssystem og betalingsalternativ. Innledningsvis ønsket BAUHAUS å ha nettbutikken separert fra de fysiske butikkene, samt tilgodese de konsumentene som ikke har et BAUHAUS-varehus i nærheten:

Løsningen

BAUHAUS ønsket å skape et onlinemiljø som skulle tilpasses både B2C- og B2B-kunder, og som hadde virtuelle verktøy som skulle gjøre det enklere å handle. Vaimo løste dette ved å bygge tilpassede funksjoner på BAUHAUS sin nettside, blant annet separate prototyper for guider som veiledet kunden så de kunne ta de rette valgene for det valgte prosjektet. Tredjepartsintegrasjoner med Nosto og Resurs Bank støttet oppunder produktanbefalinger, beskjed om varer tilbake på lager og kjøpsløsninger. B2B-kundeportalen ble fullstendig tilpasset og API-basert, med egne betalingsløsninger og et BAUHAUS kredittkort. Nettsiden gjør det enkelt for kunden å handle, finne nærmeste varehus, bestille installasjoner og til og med sette sammen spesialleveranser.

%

Økning i inntekter de siste 12 månaderna

Besøkende/dag i høysesong

%

Økning i gjennomsnittlig orderverdi

Besøkende/dag i lavsesong

funksjoner

• Funksjon for valg av farge på maling

• Finn butikk

• Klikk og hent

• Monteringsservice

• Tre språk

• Spesialpriser med f.eks pris per kvm

• Muligihet for mengderabatt

• “Tilbake på lager”-melding

• Relaterte produkter, f.eks tilbehør

• Integration av Magento med Nosto og Resurs Bank

• Ekstern kontohåndtering per sesjon via API

• Et nettsted for både B2B og B2C

• Overføring av handlekurv mellom ulike sider for sluttordre

• Multi-side

spesielle funksjoner

Uteromskonfigurator

Uteromskonfiguratoren gir kunden mulighet til å skreddersy uteromomet. Ulike utfordringer i form av sesong, stil og tilbehør bygges sammen ut i fra kundens ønsker og behov. Sammensetningen og valgene hentes direkte fra BAUHAUS leverandør og settes sammen til en helhetlig pakke fra ulike produkter. 

Klikk og hent

Å kunne velge mellom hjemmeleveranse eller henting i butikk er mer eller mindre en selvfølge for dagens nettkonsumenter. BAUHAUS støtter dette og lar kundene velge hjemlevering eller henting i butikk samtidig som de putter produktene i handlekurven. Kunden kan også velge å betale i butikken, eller via en av de vanlige betalingsmulighetene på nettsiden. Produktene er vanligvis tilgjengelig for henting neste dag på valg varehus.

BEDRIFTSKUNDER

Bedriftskunder kan plassere ordre for henting eller levering i den samme prosessen, uten separate ordre. Kunden kan også styre separate konti for selskapet så ulike ansatte kan legge inn egne ordre i det aktive prosjektet. Disse er lagret i en egen adressebok. Kunden kan også se fullstendig orderhistorikk, både for netthandel og i butikk. Kunden kan også betale med BAUHAUS egne fakturaservice.

tidsbestemt leveranse

Noen av lokasjonene i Sverige tilbyr kunden å velge eksakt dato og tid for leveransen ved å be om postnummer. Kunden kan velge dag og tid når de ønsker levering baset på sted. Kunden kan også velge mellom ekstratjenester som eksakt tid for levering, fjerne emballasje og bæring til ytterdør. 

Vaimo har enkelt og kostnadseffektivt hjulpet BAUHAUS med å ta kompleksiteten i byggvarehandelen over på nett. Vaimo leverer en stabil plattform som støtter oppunder veksten vår og virksomheten. Vaimo er en energisk gruppe mennesker som har en lang historikk fra kontinuerlige leveranser av verdifulle lsøninger.

Steen Hestehaugee
Commerce & System Manager, BAUHAUS Sverige

Se andre kundestudier

Proactiv +

Guthy-Renkers Proactiv+ webbutik byggdes på hårdkodade, oflexibla mallar som påverkade butikens stabilitet. Man ville gå över till en responsiv design för att tillgodose en mobildriven målgrupp, förbättra kundupplevelsen och göra det lättre att uppdatera webbplatsen internt.

Björn Borg

Björn Borg ville göra sin e-handelplats mer användarvänlig, förbättra betalningsprocessen och göra den mer kostnadseffektiv. Valet föll på Magento genom rekommendation från andra e-handlare. Tack vare stor kunskap och expertis inom e-handel valdes Vaimo som leverantör av plattformen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Oslo

Trelastgata 3
0191 Oslo, Norge
T: +47 240 22 234
M: info@vaimo.no

Kontakt oss

Oslo

Trelastgata 3
0191 Oslo, Norge
T: +47 240 22 234
M: info@vaimo.no

Kontakt oss

Vaimo = hjerte på Samisk

Vi er sertifiserte Magento-eksperter og har jobbet frem løsninger på plattformen siden 2008. Gjennom å være 100% fokuserte på Magento med et team på over 300 e-handelseksperter med bred kompetanse, passer vi på at din e-handelsplass fungerer sømløst med de andre delene av virksomheten din. Våre medarbeidere har en høy grad av kunnskap og erfaring fra kjernen av e-handel - systemer, ordrehåndtering og betalingssystemer etc.